Erhvervspsykologer skal holde mange bolde i luften

03 April 2020 Anders Lundtang Hansen

editorial

Det er som sådan til at overskue, når en psykolog skal have en person til samtale, hvor der er fuld koncentration om vedkommende her, hvor man kan sætte sig ind i vedkommendes problemer, skavanker, tale generelt og bare være tilstede og lytte.

Her er der afsat tid til klienten, hvor man så kan få afprøvet nogle teorier, tilpasse nogle løsninger, lægger strategier for vedkommende på længere og kort sigt og generelt have en strategi for, hvad man gør fremadrettet.

Når man så har at gøre med erhvervspsykologer, så er der virkelig meget, som man skal have overblik over på samme tid, og det kræver virkelig nogle tilpassede evner, der ikke blot egner sig til erhvervslivet, men hvor man også formår at have øjnene på fingerspidserne, blande sig på de rigtige tidspunkter, mens man andre gange blot skal gøre sine iagttagelser tavst.

Erhvervspsykologer skal jo have styr på mange processer, der både gælder det samme hele for mange ansatte, ledelsen, bestyrelser og chefen.

Disse står man jo også til regnskab for, så man skal også passe på med, at man ikke kommer til at blande sig for meget, samtidig med at man dog kan blive nødt til at påpege nogle ting, der ikke fungerer, som så måske ikke falder i god jord hos alle parter.

Man skal både forstå dynamikken generelt for arbejdspladser, men man skal jo især kunne sætte sig ind i den konkrete opgave med det firma eller den virksomhed, man er blevet hyret ind til at agere psykologisk instans for.

Problematisk kan det immervæk også være, hvis man bliver hevet ind, mens tingene ikke går så godt, hvor det ville have været bedre, at man kaldte på en erhvervspsykolog for længe siden, men nu forsøger man at lappe, hvad der lappes kan.

Man skal således forstå både individplan og det samlede hele, hvis man skal forsøge at få tingene til at falder et på plads her.

More articles