3 tips til god søvn om natten

God kvalitetssøvn er alfa og omega for vores helbred og generelle velvære. Derfor er det vigtigt at prioritere søvnen og sørge for, at du får både den rette mængde og den kvalitet, du fortjener. Her får du vores tre bedste tips til, hvordan du kan sove ekstra godt og drømme sødt hele natten igennem.

 

 

1.     God søvn kræver en ordentlig seng at sove i

Vil du sove godt om natten, er det først og fremmest vigtigt, at du har en seng at sove i, der komfortmæssigt passer til dine behov. Sørg for, at du har en seng i en passende størrelse, så du har nok plads at sove på, og prioriter derudover en lækker kvalitetsmadras med en hårdhed, der matcher dine præferencer. Nogle mennesker sover bedst på en forholdsvis fast madras, imens andre foretrækker en lidt blødere madras, og din madras kan derfor have stor betydning for, om du får god søvn og kan vågne veludhvilet morgen efter morgen.

 

2.     Giv kroppen de optimale betingelser for at gå trygt til ro

Mange af os kører i et højt gear hele dagen igennem, men når vi når til aften, og sengetiden nærmer sig, er det en god idé at bruge lidt tid på at få kroppen til at slappe af og forberede sig på god søvn og mange velfortjente og afslappende timer i sengen. Sluk for dine skærme i god tid, før du går til ro, og brug i stedet tiden på noget, der får dig ned i gear. Det kan for eksempel være at lytte til lidt god musik, at læse i en bog, at tage et varmt bad, eller hvad end, der føles som selvforkælelse for dig.

 

3.     Lidt ekstra hjælp hvis søvnen er svær at finde ind i

Har du svært ved at sove, enten fordi du har besvær med at falde i søvn, eller fordi du vågner og bliver afbrudt i søvnen mange gange i løbet af natten? Prøv et tilskud af magnesium, eller drik en lun kop te med baldrian en time før, du går i seng. Det kan hjælpe kroppen godt til ro og ind i en dyb og god søvn, der varer helt indtil næste morgen.